Bakning

Idag har jag bakat och här kommer resultatet:)



Ett ljuvligt kuvertbröd är när osten och smöret redan är på plats:)


16 st

* 50 g jäst
* 2½ del mjölk (fingervarmt)
* 75g rumsvarmt smör/margarin
* 1 tsk salt
* 7½ - 8 dl vetemjölspecial

Fyllning
* 50 g rumsvarmt smör/margarin
* 150 g riven ost (sort spelar ingen roll)

Gör såhär:
Lös upp jästen i den fingervarma mjölken. Tillsätt matfettet klickvis och därefter saltet.
Blanda till sist ner vetemjölet. Arbeta degen smidig och blank. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Ta upp degen och kavla ut den rektangulär 35x40 cm. Den är lätthanterlig. Bred ut det rumsvarma matfettet och strö över osten över hela degen, men lämna de sista 8 cm längsmed ena kortsidan utan fyllning.

Skär degplattan i 10 st 4 cm degremsor (från kortsidan). Gör 2 staplar med 4 degremsor i varje. Lägg därefter på remsorna utan matfett och ost.

Skär de båda staplarna i 4-5 cm breda bitar. Ställ dessa med snittytan upp i aluminiumformar ( gärna mazarinformar). OBS, platta inte till bitarna för att de ska dela sig som ett "dragspel" vid jäsning och bakning. Låt jäsa i 30 minuter.

Grädda bröden ca 12 min i 250 grader i mitten av ugnen. Servera dem ljummna. Frys gärna in de som blir över och plocka fram vid behov.

Jätte goda:) Mumms
______________________

Drömmar


Tid : 1 h varav 20 min i ugnen
ca 50 st

100 g margarin eller smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjortronsalt
4-4½ dl vetemjöl

Gör såhär:
Rör samman matfettet. sockret och vaniljsockret i en matbredare, med elvisp eller för hand. Tillsätt oljan, lite i taget.

Blanda i hjortronsalt och mjölet.

Rulla ut degen i 2 smala längder på en lättmjälad arbetsbänk. Skär dem i jämnstora bitar. Forma dem till runda bullar. Lägg dem på smorda plåtar eller på bakplåtspapper.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 150 grader i ca 20 minuter.

Låt kakorna kallna på galler, förvara dem svalt i burk eller frys i dem.

Jätte goda kakor. Wilmer älskar dem, bara smälter i munnen. :)



Kommentarer
veronica

Vad du ar duktig!!! Det har du ärvt av din mamma tror du inte det?

2010-02-24 @ 19:56:46
Linda

Veronica - De är nog av både mamma, mormor, och mormors syster... och även min mormors mor hehee har jag hört av min mamma:)

2010-02-24 @ 22:38:38
URL: http://ljeriksson.blogg.se/
Carolina

Allt ser jättegott ut! :)

2010-02-26 @ 10:12:20
URL: http://bluppan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

FAMILY is what happens when two people fall in LOVE <3 <3 <3

Vad som än händer och hur du än mår så vakar din skyddsängel precis ovanför

RSS 2.0